23/04/2014

Food trucks: een lading adviezen om goed te starten!

In de Verenigde Staten is "street food" al gemeengoed, nu krijgt het ook in Europa vaste voet. Zo zien we in Brussel steeds meer food trucks in het straatbeeld verschijnen. Deze vrachtwagens, bestelwagens en zelfs bakfietsen en fietsen zien we op markten, openbare plaatsen en evenementen en verkopen allerlei gerechten...Ze zien er vaak fun en kleurrijk uit en omdat ze binnen een wel omlijnd concept passen, lijken ze een gemakkelijk en goedkoop alternatief voor de opening van een vaste snackbar.
Gemakkelijk? Dat is niet zo zeker! Trekt het avontuur u aan? Lees dan aandachtig ons advies voor een vlotte start!

Wat is de basis om op te starten?

Tenzij ze uitzonderlijk en niet-commercieel is (bijvoorbeeld als u op de kerstmarkt brownies verkoopt om geld in te zamelen voor de sportclub van uw kinderen), hebt u voor elke ambulante activiteit een zelfstandigenstatuut nodig (en moet u aan het ondernemingsloket uw basiskennis bedrijfsbeheer aantonen).

In tegenstelling tot wat men zou denken, hoeft u echter geen toegang te hebben tot het beroep van restauranthouder-traiteur. Zo had drievierde van de mensen die al een food truck lanceerden geen enkele horecaervaring. Dat is helaas een van de eerste oorzaken voor een mislukking: velen onderschatten hoe moeilijk het is. Want het is wel degelijk een vak op zich: eten klaarmaken voor vrienden is één ding, maar 200 personen bedienen op een evenement is nog iets anders! Denk daaraan en bereid u daarop voor, bijvoorbeeld door opleidingen te volgen waarmee u zich kunt professionaliseren.

Om op straat of in de openbare ruimte te mogen verkopen, hebt u ook een leurderskaart nodig, voor uzelf en voor elke persoon die met of voor u werkt. Deze kunt u aanvragen bij een ondernemingsloket.

Met welk voertuig?

Wie food truck zegt, zegt voertuig. Dat is meestal de grootste investering voor wie een dergelijke zaak opstart. Het aanbod in België is nog uitermate beperkt en weinig concurrentieel. Vandaar dat velen in Frankrijk op zoek gaan, zowel voor nieuw als voor tweedehands of om te huren. Sommigen bestellen hun wagen zelfs in het Oosten. Aangezien veel projecten met een klein budget beginnen (meer dan eenvierde van de foodtruckers was werkzoekende alvorens op te starten), maakt de starter vaak de fout een te klein voertuig uit te kiezen waarmee hij zijn productie nooit zal kunnen opdrijven.

Fabrice Willot, van de Belgian Food Truck Association, legt uit: "Om te besparen kiezen velen ervoor geen vrachtwagenrijbewijs te halen. Maar dat beperkt hen in de mogelijke lading van hun voertuig. Dat betekent dat ze, ook al hebben ze voldoende ruimte, een eventuele grote bestelling voor een evenement niet kunnen aanvaarden omdat ze met een extra koelkast of te veel voorraad in de wagen het maximumgewicht van hun rijbewijs overschrijden."

Denk dus vanaf de voorbereiding van het project voldoende groot. Kunt u zich met uw piepkleine vrachtwagentje uit de slag trekken als u een grote bestelling krijgt? Kunt u met meerdere personen werken als dat nodig is? Hebt u het juiste rijbewijs?  Vergeet niet dat u voor de aankoop en inrichting van uw voertuig kunt genieten van steun voor algemene investeringen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (tot 35% van uw investeringsfacturen terugbetaald). Er zijn ook premies op de aankoop van hybride wagens en fietsen !

Een andere vaak gemaakte fout is besparen op uitrusting, bijvoorbeeld door (goedkoper) gas te kiezen als brandstof voor kookapparatuur. Gas is echter op heel veel plaatsen (festivals, stadscentra ...) verboden. Als u hiervoor kiest, beperkt u de facto uw verkoopmogelijkheden! Denk dus goed na over de keuze die u maakt en win nauwgezet inlichtingen in. Nog een illustratie: veel mensen geven de voorkeur aan een pizza die op hout is gebakken ... maar uw oven (en dus uw voertuig) zal uitgesloten zijn van festivals en parken!

Onderschat bij het opstellen van uw business plan de kosten die rechtstreeks verband houden met het voertuig, niet. Sommige zijn vanzelfsprekend, zoals allerhande taksen, verzekeringen, onderhoud, brandstof. Maar hebt u goed nagedacht over waar u uw food truck 's nachts kunt stallen? Hebt u thuis plaats of moet u een garage huren? Hebt u 's nachts elektrische voeding nodig? Hoeveel kost dat elektriciteitsverbruik? Allemaal vragen die u zich tijdig moet stellen – een parkeerplaats huren kan heel duur zijn in Brussel!

Hygiëne en milieu

In uw voertuig gaat u voedingswaren bereiden, verwerken en uitdelen. U moet dus in orde zijn met het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen). Dat betekent dat u een vergunning moet aanvragen die u in uw voertuig moet uithangen. Dat betekent vooral dat u de basisregels inzake hygiëne moet naleven: properheid van het voertuig, het materiaal, de werkvlakken, de mogelijkheid om uw handen te wassen met stromend water, reinigingsplan, verdelging van insecten en ongedierte, respect voor de koude- en warmteketen enz. Beheerst u deze materie niet? Het

FAVV stelt u gratis gidsen en publicaties ter beschikking en verschillende instellingen organiseren regelmatig opleidingen. En denk niet dat u niet wordt gecontroleerd omdat u mobiel bent: een bestaande food truck is in de 22 maanden van zijn bestaan al 11 maal gecontroleerd!

Als u een deel van uw productie buiten uw vrachtwagen uitvoert, ga dan na of de gekozen werkplaats ook aan de normen van het FAVV voldoet en vergewis u ervan dat u de koude- en warmteketen niet doorbreekt wanneer u uw waren van de ene naar de andere plek verplaatst.

Let ook goed op dat het gekozen lokaal, aangezien het om een professionele activiteit gaat, in orde is vanuit stedenbouwkundig oogpunt (u mag niet om het even waar om het even welke activiteit uitoefenen) en wat milieuvergunning betreft (nodig voor sommige ovens, afzuigkappen, koude kamers, voorraden …). Win systematisch inlichtingen in bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente om te weten welke vergunningen u nodig hebt.

Waar verkopen?

Dat is het meest netelige probleem waarmee eigenaars van food trucks worden geconfronteerd. Uw leurderskaart volstaat namelijk niet als u in de openbare ruimte wilt verkopen: u hebt daarnaast de toelating nodig van de gemeente waar u uw food truck wilt parkeren (of van de gemeenten als u meerdere locaties op het oog hebt).

U kunt op markten proberen te verkopen. Het vervelende is dat de plaatsen beperkt zijn. Het is dus niet eenvoudig voor een nieuwkomer om een plekje te bemachtigen. De plaatsen zijn meestal van dag tot dag beschikbaar maar gezien de grote vraag op sommige markten (en vooral de meest "trendy" markten) worden ze verloot. Dat is dus onmogelijk te voorspellen.

Wat de locaties buiten markten betreft, is de situatie nog ingewikkelder. De meeste gemeenten staan, uit vrees voor een te grote concurrentie voor de "vaste" horeca (die haar belastingen in de gemeente betaalt), nog zeer weigerachtig tegenover food trucks en leggen zeer strenge regels op (verbod op het zetten van stoelen, verbod om op minder dan 500 m van een bestaande zaak te gaan staan ...). Andere gemeenten stellen zich soepeler op: zo heeft de stad Brussel besloten om, op basis van een dossier (waaruit kwaliteit, originaliteit, het "typische" karakter van de producten ... moeten blijken), 10 food trucks uit te kiezen en hen een regelmatige standplaats langs de openbare weg toe te wijzen.

Door deze beperkingen draaien de meeste bestaande food trucks een groot deel van hun omzet dankzij evenementen: festivals (maar een standplaats huren kan enorm duur en moeilijk terug te verdienen zijn) of privé-evenementen (verjaardagen, huwelijken, bedrijfsfeesten ...). Deze laatste hebben het voordeel dat u precies weet hoeveel u moet klaarmaken. U hebt dus geen verliezen.

Een andere oplossing om de klip van de gemeentelijke vergunning te omzeilen is verkopen op privésites: parkings van grote bedrijven, parkings van bedrijvenparken ... Hiervoor moet u uw netwerk aanspreken!

Bekendheid verwerven

Zoals voor elke activiteit is het van groot belang om bekendheid te verwerven. Hiertoe kiest u vanaf het begin zorgvuldig de producten die u gaat verkopen. Probeer uzelf te onderscheiden van de concurrentie: als er al zes food trucks zijn die hamburgers verkopen, zoek dan iets anders! Denk ook aan het effect van de seizoenen: blijft uw aanbod het hele jaar hetzelfde of moet u het aanpassen aan het weer?

Maak vervolgens maximaal gebruik van de sociale netwerken om bekendheid te verwerven; op die manier weten uw klanten u altijd te vinden!

Conclusie: bereid uw project zorgvuldig voor, bestudeer de concurrentie, probeer standplaatsen te bemachtigen.

Trekt het avontuur u aan? Hebt u nog vragen?

Kom kennismaken op het Brussels Food Trucks festival op de Keizerinlaan (centraal station) op 9, 10 en 11 mei 2014! En aarzel niet al uw vragen te stellen op 1819 of contact op te nemen met de Belgian Food Truck Association!

Nuttige bronnen :

Auteur/Organisatie: 
impulse.brussels - Véronique Flammang

Uw reacties

Meer weten ?

Abonneer u op onze nieuwbrief

  • Tweewekelijks
  • Gratis
  • Meer dan 22000 abonnees